Logo

» Ter nagedachtenis aan mijn Vader
Mijn vader zat op de zeevaartschool in Rotterdam toen de oorlog uitbrak, op dat moment liep hij stage op het schip de "Nederlander" en kon toen niet meer terug keren naar Nederland, omdat hij toen met het schip in Londen was om de lading ijzer en thee te lossen.

10-5-1940: Zijn eerste schip was toen de "Buitenzorg" echter is dit niet van heel lange duur geweest
Ze kwamen midden in de slag bij Duinkerken terecht en moesten op de rede van Dover wachten tot ze weer door konden varen naar Londen. Al de reddingsboten moesten ze afstaan voor de evacuatie van de Engelse soldaten uit Frankrijk.
In Londen werd Javaanse tabak, rijst en koffie gelost.
Daarna moesten ze bij Calcutta laden, maar daar stond zo'n sterke stroom en omdat ze te laat waren met het anker uit te gooien, het schip aan de kant gedreven werd en op de rotsen liep. De schade viel gelukkig mee. Met de lading van ijzer en thee vertrokken ze wederom naar Londen. Op de Indische Oceaan brak er onder de bemanning een ziekte uit waaraan 2 mannen overleden zijn en de andere 25 bemanningsleden werden overboord gezet.
Op de rede van Durban in Zuid-Afrika werd het schip door een storm van zijn anker geslagen en kwam op de rotsblokken terecht. Later, na onderzoek, viel de schade gelukkig mee. Helemaal alleen stak het schip met zijn 7000 ton de Alantische Oceaan over waar de Duitsers met hun onderzeeboten de ene na de andere afschoot. Bij aankomst in Glasgow was het zo druk dat het schip door varen moest naar Dundee aan de oostkust. Om daar te komen moesten ze wel een deel over de gevaarlijke Noordzee afleggen. In Oban werd er dan ook een konvooi samengesteld. Ze moesten achter een Engels marineschip varen, maar ze waren nog maar net vertrokken of het schip liep wederom op rotsen in de vaargeul, waarschijnlijk omdat het schip te zwaar beladen was.
Midden in de nacht schok de bemanning wakker van een knal, het water spoot uit de watertanks omhoog waardoor het schip slagzij maakte. De kapitein ( Kreumer) liet dan ook onmiddelijk de alle hens aan dek komen en gaf bevel om de reddingsboten te laten zakken. Er zijn toen zo'n 70 man van boord af gegaan. De kapitein stond nog even voor zich uit te kijken en zei: Wat jammer, wat jammer, dat we, nu we zo dicht bij de haven zijn die boot nog te verspillen. Hij sprong als laatste van boord in de reddingssloep.

1944 op het schip de "Tjisalak"
Mijn vader heeft toen echt wel mazzel gehad hij is namelijk ( zonder toestemming van de kapitein) van dit schip afgestapt en hij had nog maar net zijn hielen gelicht en de Jappen namen het schip over en moorden op een gruwelijke wijze de bemanning uit ( 98) bemanningleden vonden de dood en 5 hebben het levent van af gebracht, waar onder mijn vader, later moest hij wel op he matje komen en uit leggen waarom hij van boord was gestapt als straf werd er toen een gedeelte van zijn loon ingehouden.

Totaal is mijn vader 2 keer getorpodeerd geweest en heeft heel veel Engelse en Canadeese gered, in 1946 werd zijn moeder erg ziek en is hij naar Nederland terug geroepen en is daarna niet meer gaan varen en heeft een baan gevonden op het vaste land als 'Scheepstuiger' en heeft daar gewerkt tot hij ziek werd.

Mijn vader is al op jonge leeftijd overleden (65) maar in mijn hart leeft die nog steeds.
[ terug... ]Omhoog


Maak vrienden

over mij

  • veel kijk plezier en laat gerust een bericht achter in mijn gastenboek

http://aghilkhuijsen.mys

  • http://www.google.nl/

http://aghilkhuijsen.mys

  • http://www.msn.nl/

http://www.arendnet.com/

  • Dit is een site dat over de scheepvaart gaat en over de schepen die ook in de oorlog vergaan zijn , als het je interesse is, dan is het zeer zeker de moeite waard om hier eens een kijke te gaan nemen

http://www.lifeandcookin

  • Dit is een leuke site waar veel recepten staan , makkelijk uitgelegen en duidelijk om te lezen veel kook plezier